14 juni 2010

Trofast

Stor är Din trofasthet, min Gud och Fader!
Växlingens skugga ej finnes hos Dig
Evig Din kärlek är, Ditt verk Dig vittne bär,
att Du densamme är evinnerlig

Stor är Din trofasthet, stor är Din trofasthet!
Ny är var morgon Din nåd emot mig
Var dag Du åt mig ger det som du nyttigt ser
Stor är Din trofasthet, Herre, mot mig.

Detta är så stort att det ibland kan vara svårt att ta till sig... Ny nåd varje morgon, varje dag ...
Tänker på Elia som för att klara sig undan torkan fick Guds inrådan bege sig till en bäck för att bli försedd med mat från fåglar som kom med kött varje dag vatten fanns att dricka... han var säkert väldigt förundrad och tacksam... kanske tog han det förgivet och trodde att ett under räcker... Men så kommer orden i Kon 1:17:7 men efter en tid torkade bäcken ut.. då sände Gud honom vidare till ett större under... läs gärna fortsättningen...
Har vi det så?... vi får uppleva att Gud gör saker i våra liv på olika områden, vi blir tacksamma förundrade och ödmjuka och vi håller oss nära nära för att fylla på tills vi en dag upptäcker att bäcken sinat... att våra liv är torra och sandiga... Till Elia kom då ett nytt ord från Herren... Stig upp och gå... Kanske det är så att vi behöver gå, vandra vidare, ta ett nytt steg åt en riktning som vi inte visste fanns. Kanske är det så att ett nytt under väntar på oss... efter att vi tagit ut riktningen och börjat vandra igen... mmmm Kanske det är så...

Våren och sommaren, hösten och vintern,
solen och stjärnorna på himmel blå
Allt vad Du skapat har del uti lovet tar
om huru underbar Du är ändå

Rening från synd Du ger, frid som förbliver,
kraft för var dags behov år efter år
Framtiden, ljus och lång, möter jag nu med sång,
tills jag hos Dig en gång vid målet står

Jag vet vad jag känner iallafall... Tacksamhet och Glädje.... och I morgon.. en annan dag... med ny nåd och styrka och glädje...

1 kommentar:

Kristina sa...

Så bra skrivet och det är så sant och även uppmuntrande. Det väntar ngt nytt, det tröstar i mörkret.