12 september 2010

Boxes with silver strings


Vet inte hur det är med dig? men jag har väldigt lätt att många saker på gång i huvudet samtidigt. Det sägs att kvinnor kan det "göra två saker samtidigt" och visst det är ju bra... men mycket av det man ibland går och bär på, bär man på i onödan. Det kan vara bekymmer, åsikter, engagemang, storhandlingslistan eller budgetansvar m.m... kanske du någonstans känner igen dig. Omsorg om andra människor eller kanske till och med alla smutsiga fönster.. :)
Jag fick flera goda råd i veckan som gick av min chef..... bland annat detta.. p.s han e bra han DH d.s
"Dela upp dina "påaxlarna" saker i tre nivåer" 1. det du kan påverka 2. det du delvis kan påverka 3. det du inte kan påverka.... ta dig an det som hamnar under första punkten och gör något åt saken. Det som är under den 2 dra punkten kan du ägna lite tid åt, men det som är under punkt 3 behöver du släppa eller som kristen ha med på din bönelista... Mycket lossnar när man ser det så...
När jag så kom till kyrkan idag träffade jag en av mina underbart fina vänner, en sån som man väldigt gärna träffar ofta och delar saker med..., Hon uppmuntrade mig att dela upp och stoppa ned bekymmer/oro/omsorgstankar i "boxes with silverstrings" och sedan lägga dem åt sidan. När tiden är mogen och inne kan man plocka fram en i taget och ta sig an det, vissa kanske man glömmer bort.
Så jag har startat ett projekt eller två och sorterar. Mycket nyttigt! Bästa sättet att sortera är att sitta ned och samtidigt så kan jag utnyttja tiden till att lyssna... lyssna och fylla på från himlen...
Gå du och gör sammalunda :))

Inga kommentarer: