07 september 2010

I väntan på ungspannkakan

Sitter här och utvärderar dagen och väntar på att ugnspannkakan skall bli färdig... resultatet: tja.. jag är trött, lite uttömd på energi och öronen och huvudet känns använt. Vad är då bättre än, förutom en god ungspannkaka tillsammans med familjen och avstämning hur dagen varit för de övriga, att sätta sig i en stilla tyst retreat med Mästarnas Mästare och fylla på... läste något väldigt bra idag i en andaktsbok som jag gärna tar till lite då och då...

Maria tog allt det som hände till sitt hjärta och begrundade det... (Luk 2:19)
Hon var säkert förbryllad många gånger över det som hände omkring hennes son.
Men hon tog det i sitt hjärta och där förvandlades det till en lovsång till Fadern. I hjärtat faller allt på rätt plats, där får saker och ting en mening. Där ser hon att allt kommer från Herren och att han, mitt i allt som hon inte förstår, gör stora ting med henne.

Om vi lär oss av Maria att se allt i ett större perspektiv, som ett tecken på Herrens omsorg och kärlek, då kommer vi mitt i världens oro vara uppfylld av gudomlig trygghet och frid.

......och nu mitt i denna lilla betraktelse är ugnspannkakan klar. Ha en fin kväll alla goa ni....

Inga kommentarer: