03 mars 2011

Kärlek



Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke
      hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en
      klingande cymbal.
Och om jag hade profetians gåva och visste alla hemligheter och
      ägde all kunskap, och om jag hade all tro, så att jag kunde
      förflytta berg, men icke hade kärlek, så vore jag intet.
  Och om jag gåve bort allt vad jag ägde till bröd åt de fattiga,
      ja, om jag offrade min kropp till att brännas upp, men icke hade
      kärlek, så vore detta mig till intet gagn.

 Kärleken är tålig och mild.  Kärleken avundas icke, kärleken
      förhäver sig icke, den uppblåses icke.
   Den skickar sig icke ohöviskt, den söker icke sitt, den
      förtörnas icke, den hyser icke agg för en oförrätts skull.
  Den gläder sig icke över orättfärdigheten, men har sin glädje i
      sanningen.
 Den fördrager allting, den tror allting, den hoppas allting, den
      uthärdar allting.

  Kärleken förgår aldrig. 

Inga kommentarer: