11 februari 2014

Vårluft i februari



Fåglarna sjunger redan för fullt. Trots knappa plusgrader och isiga gator så är luften jag andas blandad med vår. På Facebook råder det ett meningslöst krig om vilket väder som är bäst för denna årstid. Jag hör väl till dem som tycker vintern är vacker men på något sätt får snön mig att känna mig instängd och trött. Så fort fåglarna börjar kvittra tidigare med ljuset så lättar trycket över bröstet. Jag börjar glutta på fröer, planteringskärl och trädgårdsprydnader. Plockar fram vårgardiner och vill släppa in ljuset. Kanske inte så konstigt för livet har redan börjat gro djupt därnere i marken så våren hör ju livet till.

I bibeln säger Paulus till Timoteus " jag påminner dig om att återigen blåsa liv i den gåva som finns i dig " Det är som med fröerna och lökarna där planterade i jordplätten eller de torra grenarna på klängväxter och buskar. De vet vad de har att erbjuda och de samlar kraft för att glädja betraktaren och insekterna. Lite så med oss då, vi har alla något att ge till världen. Litet eller smått så gör det skillnad. Precis som Vår vivorna jag placerade i köksfönstret igår. De ger mig glädje och vittnar om en tid som kommer som jag tycker väldigt mycket om.

Allt har han gjort skönt för sin tid
Pred 3:11

Inga kommentarer: