27 februari 2008

Att släppa taget


Tänkte skriva ned lite tankar om hur jag känner mig just nu.

Först lite förklarande: jag har varit mor i 24 år den 7 augusti i år, i 24 år har jag varit den så kallade spindeln i nätet för mina barn, som till slut blev 6 stycken. Mamman som av någon outgrundlig anledning alltid vet var saker finns. Mamman som varit den som alltid hört det minsta lilla knystet från babyn på natten. Den person som har fyra händer och sex par ögon i nacken, lite jobbigt nog också den som alltid haft rätt i många små aningar om saker som pågått i smyg. Även den person som från ha varit den viktigaste person som finns i hela universum också många gånger varit den just för stunden jobbigaste!! Men störst av allt också den person som fått så mycket kärlek i form av alla dessa små gåvor från slöjden och pysseldagar. För att inte tala om kramarna....och viskningarna i örat: mamma jag älskar dig!

I ärlighetens namn så vet jag inte hur man lever sitt liv utan barn hemma.. jo två har flyttat varav en är gift. Fyra kvar... och nu kommer jag till det som jag syftar till i rubiken... Kan jag släppa taget? Vill jag släppa taget? För det har kommit upp i mitt medvetande att nr 3 tar studenten och blir 19 nr 4 blir arton och längtar redan efter eget... Det är ok och jättespännande.

Men nr 1 han som fick min första mammakärlek tänker nu med sin underbara fru som känns som en dotter flytta 50 mil bort????? Det är, mina vänner, lite tungt just nu för mamma L.

Jag är helt övertygad om att det är rätt och att de följer det som Gud vill och som han har lagt ned i deras hjärtan, men jag bara väntar på att jag skall känna att jag kan släppa taget.

Det kommer jag att göra men det kommer att ramla många tårar innan dess.


Så min kärleksförklaring: Jag älskar dig J så oerhört mycket och jag gläder mig så för din skull. Gå i frid och glädje och tjäna HERREN med frimodighet! Jag släpper taget med mina ord men i mitt hjärta är du alltid min lille 2790 gr lille upp och ned kille.


Tack Gud för att jag har så många barn!

3 kommentarer:

Eva Kihlström sa...

Visst våndas man när "navelsträngen" slits av, men samtidigt vet man ju att vi bara hade barnen till låns.

Vi har f n 58 mil till yngre dottern, hoppas hon kommer något närmare när hon slutar plugga i sommar, men "hem" kommer hon aldrig mer för att bo permanent.

Äldre dottern blir kvar ca ½ km från oss, men lever sitt eget liv - desto roligare när hon/de hör av sig och vill komma över, eller ha hjälp med något.

Sonen, den yngste, går ut 2-an på gymnasiet och "hotar" redan nu med att flytta så fort han tagit studenten. Men eftersom han också vill fortsätta plugga kanske han trots allt uppskattar en hyresfri sommar, med ev sommarjobb, till. . .

Jag brukar tänka att mammas/föräldrars främsta uppgift är att göra barnen flygfärdiga och oberoende. Då har vi lyckats. Men samtidigt är de ju "våra barn" hela livet. En svår balansgång.

Eirene sa...

Ja tack Gud för barnen.
Mina äldsta döttrar bor ca 60 mil hörifrån sedan 2,5 år. På sätt och vis har jag levt med en kronisk stress inom mig i dessa år. Det kommer aldrig att kännas helt helt om du förstår. Men jag gläds ändå mer över att dom följer sitt hjärta. Jag vill inte att dom ska sitta och sucka i en 2:a på stan häruppe, oförmögna att leva sina drömmar! Så jag landar i det och lever gott.
Men en mamma är också en herde och strävar efter det svåra, att samla alla, hela tiden.....jobbigt! Men vi är nog inte ensamma om detta! Kram!

Annika sa...

Sänder en bunt stora varma kramar!