31 januari 2014

Ord

Tänk så bra att vi kan kommunicera med varandra. Olika språk men olika förutsättningar naturligtvis. Mitt syskonbarn har en utbildning där hon hjälper döva blinda att tala. En vän till mig kan hjälpa flyktingbarn att med bilder förklara hur livet har format dem. I min kyrka sitter ett stort antal människor varje möte och får gudstjänsten tolkad på sitt språk. Ord så viktiga och så värdefulla Och tyvärr slarvar vi så ofta med dem. Medvetet men också så ofta omedvetet. Vi använder dem för att dominera manipulera fjäska och mobba. Åh nej inte jag säger vi men om vi är ärliga ...
Med ord kan också, och jag vill tro att det oftast är så och låt oss tro att det blir oftare, lyfta vårda och helt vända en situation. Det som kändes totalt stängt och mörkt kan med ord lysa och låsa upp en stängd dörr. Jag vet för för mig lyste det upp igår genom en vän som talade ord som uppmuntrade. 
Gud hjälp mig att välja mina ord idag och ge mig möjligheten att lysa upp och låsa upp en tillsynes stängd dörr. 

Inga kommentarer: