18 oktober 2007

Det viktigaste!


En mycket kär arbetskamrat till mig kom en dag och berättade en dröm hon haft.
Hon drömde att hon och hennes make var ute på en promenad och de kom fram till en vacker fyr. När de gick in i den träffade de på mig där, jag hade flyttat in i fyren och det var väldigt hemtrevligt där. Hon tyckte först att det bara var en liten lustigt trevlig dröm hon haft, men när hon berättade den för mig så kände hon att det var något som drömmen ville säga till mig.
- Du skall flytta in där, sa hon. In i guds närhet för han vill tala med dig! Det är en speciell tid för dig!
Det gick rakt in i mitt hjärta och jag behöll det där för en tid.
Nu när det har varit en tid av mycket att göra runt omkring mig, roliga saker som pockat på min uppmärksamhet, ett arbete och som tillviss del har tagit över, lite bärande av olika slags bönebördor så känner jag mig trött och då upptäcker jag att jag har glömt.

Glömt att vara inomhus i fyren.
Glömt att sätta mig ned för att lyssna.

Jesus sa till Marta, som var så duktig och gjorde bra saker, "Du gör dig så mycket bekymmer Marta, Ett är viktigt, Ta dig tid att lyssna, ta dig tid för dig själv vid mina fötter"

Jag tror att Gud har en fyr för oss alla, där vi kan ha det hemtrevligt och där han kan få servera oss bröd från himlen. En plats där vi får lägga av oss de bördor som tynger och få nytt mod i vår ande och själ att fortsätta. Kanske Gud till och med lägger ny kärlek i våra hjärtan för människor runt omkring. Vi kan orka vara aktiva och delta men vi måste ta tiden för oss att bli ompysslade från himlen.

Jag har många underbara vänner och en av dem berättade för mig en händelse.
Hon kom hem efter en mycket innehållsrik, härlig dag och satte sig bara rakt upp och ned i sin fåtölj. Hon bad inte utan satt bara helt tyst, DÅ talade Gud till henne rakt in i hennes hjärta underbara saker. Men hon blev nästan chockad för hennes första tanke var:Jag bad ju inte ens, hur kan du tala Gud. Det var en ny underbar upplevelse för henne, och jag tror nog att hon kastar sig i den där fåtöljen så fort hon får tid nu. Jag skall själv pröva :) när jag kommer hem till henne.
Tänk att det kanske är så att vi gått misste om underbara tilltal bara för att vi är så aktiva.

Åh kära vänner GUD är nära oss, Han vill ge oss styrka och frid att ta vara på dagen som kommer framför. Glädjen kommer smygande, tryggheten omfamnar oss, frimodigheten sköljer över oss när vi tar vara på DET VIKTIGASTE!

1 kommentar:

Annika sa...

En så härlig blogg du har! Underbara ord! Ha det gott vännen! Kramis!